Card image cap

Kreatywność – do czego służy i jak ją ćwiczyć?

Kreatywność to jedna z najcenniejszych umiejętności, które można rozwijać przez całe życie. Polega, według najczęstszej definicji, na tworzeniu nowych rozwiązań na bazie znanych już elementów. Dla uczniów szkół średnich, rozpoczynających i kontynuujących naukę w nowych placówkach, jest to szczególnie ważny czas, kiedy mogą odkrywać i rozwijać swoją kreatywność. W tym artykule skupimy się na znaczeniu ćwiczenia kreatywności i korzyściach płynących z rozwijania tej umiejętności w szkole i życiu codziennym.

Czy kreatywność w rozwoju uczniów szkół ponadgimnazjalnych może być uczona? Tak, i jak pokazują najnowsze raporty, kreatywne poszukiwanie rozwiązań może być kompetencją przydatną na zmieniającym się rynku pracy.

1) Rozwijanie krytycznego myślenia i innowacyjności - Ćwiczenie kreatywności stymuluje krytyczne myślenie i umiejętność wychodzenia poza schematy. Angażując się w kreatywne zadania, licealiści uczą się patrzeć na problemy z różnych perspektyw i znajdować kreatywne rozwiązania. Nauka zmiany perspektywy jest jedną z technik poznawczo-behawioralnych przydatnych w zakresie zmiany i poprawienia swojego zdrowia psychicznego.

2) Promowanie samopoznania i rozwoju - Rozwijanie kreatywności pomaga młodym ludziom lepiej zrozumieć siebie, swoje pasje i talenty. To dlatego w Mental Arts proponujemy liczne zajęcia psychologiczne, aby zgłębiać wiedzę uczniów o nich sam. Proponujemy zadania wglądowe, testy osobowościowe, a także cały proces tutoringowy, który wzmacnia funkcjonowanie uczniów w ramach pracy placówki. Dzięki temu odkrywają swój potencjał i wyznaczają sobie własne cele.

3) Zwiększa pewność siebie - Kreatywność daje młodym ludziom poczucie, że są w stanie stworzyć coś nowego i wartościowego. To poczucie jest możliwe do zbudowania tylko jeśli wychodzimy z naszymi działaniami poza szkołę. Pozytywne doświadczenia związane z kreatywnością i eksploracją budują pewność siebie i poczucie własnej wartości. Przede wszystkim potwierdza w oczach ucznia, że ma wartość jako członek społeczności, a także buduje przekonanie, że może dokonywać rzeczy wielkich. Czasami wystarczy po prostu wyjść z tą perspektywą poza schemat.

4) Kreatywne ćwiczenia często obejmują współpracę i komunikację z innymi. Buduje umiejętności pracy zespołowej i komunikacji potrzebne w wielu dziedzinach życia. Leży to u podstaw teorii autodeterminacji, która jest jednym z głównych elementów funkcjonowania placówki.

5) Rozwijanie elastyczności myślenia - kreatywność zachęca do zmiany perspektywy, eksperymentowania z różnymi rozwiązaniami i dostosowywania się do nowych sytuacji. Ale przede wszystkim zwiększa wydolność mózgu i, trenowana, buduje szybsze znajdowanie nowych rozwiązań w nieoczywistych przestrzeniach. To szczególnie cenna umiejętność w szybko zmieniającym się świecie. W którym należy momentalnie się dostosować do nowych standardów czy miejsca pracy.

Czy psychologia ma cokolwiek do powiedzenia, jeśli chodzi o kreatywność? Tak!

Jedną z najczęściej przytaczanych teorii związanych z kreatywnością jest teoria Guilforda. Sugeruje, że kreatywność można mierzyć w trzech wymiarach:

płynność (generowanie wielu pomysłów), elastyczność (umiejętność myślenia z różnych punktów widzenia) i oryginalność (generowanie nowych, oryginalnych rozwiązań).

Jedną z innych teorii rozwojowych jest przede wszystkim ta opisana przez Teresę Amabile – u podstaw leży założenie, że ​​kreatywność rozwija się poprzez stawianie ciekawych i wymagających wyzwań oraz rozwijanie umiejętności w określonej dziedzinie. W ten sposób, zachowując zindywidualizowane podejście, możemy wspierać ucznia w toku jego rozwoju, proponować mu coraz to nowe wyzwania – jak coraz trudniejsze książki czy ćwiczenia do wykonania między sesjami.

c) Innym ciekawym zestawieniem jest koncepcja autorstwa Jacoba Getzelsa i Mihaly'ego Csikszentmihalyi, teoria ta głosi, że kreatywność wymaga zarówno orientacji na cel, jak i umiejętności działania w domenie „przestrzeni problemowej”, tj. umiejętności identyfikowania i rozwiązywania problemów w danej sytuacji . To dlatego dla każdego ucznia wyznaczane są cele rozwojowe w ramach funkcjonowania w placówce, ale także poza nią. Oczywiście to wszystko w zgodzie z samym uczniem, umożliwiającym racjonalne podążanie. Rozwijanie kreatywności jest niezwykle ważne dla młodzieży licealnej, ponieważ pozwala im odkryć swoje talenty, rozwijać umiejętności myślenia krytycznego i innowacyjnego, oraz zyskać pewność siebie i zdolność do wyrażania siebie w oryginalny sposób. Nie jest to możliwe bez sytuacji, w której będą brać odpowiedzialność za swój sposób pracy.

Kreatywność jest kluczem do szczęśliwego życia. Zajrzyj do nas i sprawdź, w jaki sposób uczymy jej w Mental Arts