Card image cap

Plusy, minusy, szkoła w alternatywie

Idea idealnej szkoły alternatywnej wykracza daleko poza tradycyjne podejście do edukacji. Taka szkoła dąży do stworzenia innowacyjnego i inspirującego środowiska, które uwzględnia różnorodne style uczenia się, potrzeby każdego ucznia i rozwój jego pełnego potencjału. Może być to coś, co umyka licznym szkołom publicznym. Jak mógłby wyglądać idealny alternatywny model edukacji oraz jakie korzyści i wyzwania może przynieść?

Przede wszystkim na początku warto zwrócić uwagę na spersonalizowane nauczanie – w idealnej szkole alternatywnej nauczyciele są świadomi różnic indywidualnych między uczniami i dostosowują swoje metody nauczania do potrzeb każdego ucznia i uczennicy. Potrzeba kogoś w rodzaju osobistego przedstawiciela w pokoju nauczycielskim. Kimś takim w murach Mental Arts jest tutor. Personalizacja nauczania pozwala uczniom rozwijać się zgodnie z ich mocnymi stronami i wspiera ich w obszarach, w których najbardziej potrzebują pomocy. To z jednej strony. Z drugiej należy zwrócić uwagę na najczęściej pojawiające się pytania – czym mam się zająć w przyszłości? Na to właśnie kładziony jest nacisk na początku przygody edukacyjnej uczniów. Przede wszystkim ciężar jest po stronie tego, co dobre – reszta pozostaje do nadrobienia w całościowym tutoringu, jeśli uzna się to za stosowne. Wywrotowe? Nie do końca. Raczej podążające za uczniem w dobrym tego słowa znaczeniu.

Mówi się często o tym, że przede wszystkim warto postawić na aktywne uczenie się – co to tak właściwie znaczy? Szkoła alternatywna kładzie nacisk na aktywną edukację, ponieważ uczniowie uczestniczą w praktycznych zajęciach, dyskusjach, projektach i interaktywnych działaniach. Wtorek, środa, czwartek w Mental Arts to zajęcia warsztatowe. Półtorej godzinne bloki – po kilka tematów na każdy blok. W rezultacie uczniowie są bardziej zainteresowani i zmotywowani do nauki. To dlatego też proponujemy projekty międzyszkolne i praktyczne – wiemy, że przede wszystkim poprzez refleksję i doświadczenie możemy się najwięcej nauczyć. Uczniowie często wchodzą w rolę nauczycieli i… także odwrotnie! Na zajęciach można znaleźć metody cichej pracy czy też sprinty rodem ze świata IT.

Współpraca i komunikacja stają się fundamentem działań. Przede wszystkim stawia się na umiejętności miękkie. Idealna szkoła alternatywna sprzyja współpracy i komunikacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Atmosfera wsparcia i otwartego dialogu pomaga uczniom rozwijać umiejętności społeczne i emocjonalne.

Innym ważnym punktem są zintegrowane metody uczenia się – w idealnej szkole alternatywnej program nauczania jest zintegrowany, co oznacza, że ​​przedmioty nie są traktowane oddzielnie, ale są łączone w ramach przedmiotów lub projektów. Marketing przeplata się z psychologią, biologia przeplata się z językiem angielskim, język angielski przeplata się z matematyką, a język polski jest nauczany za pomocą sztuki, wizyt w muzeum, sesji filmoterapii – to wszystko do znalezienia w Mental Arts! Pozwala to uczniom dostrzec powiązania między różnymi obszarami wiedzy, a nauczycielom zapewnia fascynujące zajęcia do przeprowadzenia.

Uczenie się przez działanie — szkoły alternatywne koncentrują się na uczeniu się przez działanie, czyli eksperymentowaniu, badaniu, odkrywaniu i wykorzystywaniu wiedzy w praktyce. Uczniowie uczą się poprzez doświadczenie, które może być bardziej angażujące i skuteczne. Cykl Kolba, a więc położenie nacisku na doświadczenie i refleksję, to wszystko, co stanowi o fundamencie funkcjonowania placówki.

Technologia w edukacji — idealna szkoła alternatywna wykorzystuje technologię jako narzędzie do nauki. Uczniowie mogą korzystać z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych i innych rozwiązań technologicznych, aby pogłębiać swoją wiedzę i rozwijać umiejętności cyfrowe. Jeśli uczniowie są na zajęciach z grafiki komputerowej – uczą się praktycznego projektowania aplikacji. Zajęcia prowadzone są przez praktyków. To także u nas. Możemy mnożyć tego typu przykładów na pęczki.

Całościowy rozwój osoby – w szkole alternatywnej nacisk kładziony jest na holistyczny rozwój ucznia, tj. aspekty intelektualne, emocjonalne, społeczne i fizyczne. Szkoła dąży do wszechstronnego rozwoju ucznia, aby stał się człowiekiem pewnym siebie, kreatywnym i empatycznym. Krytyczne myślenie i niezależność – idealna szkoła alternatywna koncentruje się na rozwijaniu krytycznego myślenia i niezależności. Uczniowie są zachęcani do zadawania pytań, szukania odpowiedzi i formułowania własnych opinii. To dlatego większość warsztatów oparta jest o dyskusję – na wzór modelu Sokratejskiego.

Indywidualne podejście do ucznia – nie istnieje inny sposób na to, by nauczyć się odpowiedzialności, niż poprzez podjęcie działań w oparciu o własne przeczucie. Uczeń i uczennica, we współpracy z tutorem, mają możliwość rozwijania dla siebie tego, co najważniejsze.

Wspierająca i otwarta atmosfera – szkoły alternatywne kładą nacisk na współpracę i komunikację, co sprzyja tworzeniu atmosfery wsparcia i otwartości sprzyjającej rozwojowi uczniów. Duża część naszej kadry czerpie praktyki z modelu Skandynawskiego – nie ma tam hierarchii, a jest partnerstwo. Fundament w Mental Arts.

Zintegrowane podejście do nauki pozwala łączyć teorię i praktykę, co jest bardziej angażujące i przydatne dla uczniów.

Czy istnieją wady doskonałej szkoły alternatywnej? Zawsze. Oto parę z nich.

Wyższe koszty – wprowadzenie innowacyjnych metod i programów może być kosztowne, co może wpłynąć na dostępność takiej szkoły dla wszystkich uczniów. Jednak na każdą złotówkę wpisaną w czesne – istnieje proporcjonalna jakość serwowanej wiedzy. Praktycznej. Jakościowej. Dostępnej rynkowo. Przygotowującej do przyszłości.

Brak standaryzacji – szkoły alternatywne często nie przestrzegają standardów i ocen, co może prowadzić do braku możliwości porównania wyników i osiągnięć uczniów. Trudności w mierzeniu postępów może mieć wpływ na to, że szkoły alternatywne nie stają w szranki rankingowe ze szkołami publicznymi. Personalizacja nauki może utrudniać porównywanie postępów i osiągnięć uczniów między sobą oraz ze standardami nauczania. Ratunkiem jest tutaj na szczęście wewnątrzszkolny system oceniania, który pozwala na wydobycie najważniejszych elementów oceniania poszczególnych uczniów.

Zainteresowany? Zajrzyj do Mental Arts