Psychologia jest nauką o umyśle i zachowaniu człowieka, która oferuje wgląd w tajemnice naszych myśli, emocji i działań. Oferuje liczne naukowe metody na mierzenie funkcjonowania mózgu i wytworów umysłu. Wprowadzenie tej dyscypliny do programu nauczania liceum ma niezwykłą wartość zarówno dla uczniów, jak i dla społeczeństwa jako całości. W tym artykule omówimy dlaczego warto uczyć się psychologii już w liceum, skupiając się na teoriach psychologicznych dotyczących mózgu i procesów uczenia się.
Wprowadzenie psychologii do programu nauczania liceum to wyjątkowa okazja dla uczniów, aby zgłębić tajemnice umysłu i zrozumieć siebie oraz innych. W Mental Arts jest dostępne w ofercie paręnaście zajęć z psychologii. Nauka ta oferuje narzędzia do analizy i interpretacji ludzkich zachowań, a także kluczowe informacje na temat rozwoju człowieka i relacji między jednostkami.
W naszej placówce znajdziesz elementy psychologii rozwojowej - ta gałąź psychologii bada zmiany w zachowaniu i myśleniu człowieka na przestrzeni całego życia. Pokazuje w jaki sposób człowiek rozwija się jeszcze w życiu płodowym – kończąc na pełnym fantastycznych doznań wieku senioralnym, gdy czas ten jest budowany w sposób świadomy. Pięknie wiąże się to z modelem life-long learning. Uczenie się o rozwoju psychicznym w liceum pozwala uczniom lepiej zrozumieć swoje własne zmiany emocjonalne i społeczne, a także zyskać wgląd w etapy swojego rozwoju.
Dodatkowo można znaleźć psychologię osobowości w praktyce - zrozumienie różnic indywidualnych, a także najsilniejszych cech osobowości, może pomóc uczniom w odkrywaniu swoich unikalnych cech i tendencji do zachowań w odpowiednich kontekstach. Poznanie teorii osobowości może pomóc w radzeniu sobie z wyzwaniami i zrozumieniu własnych reakcji emocjonalnych.
W Mental Arts prowadzimy także zajęcia z zarządzania stresem czy chociażby psychologię miłości – w ramach zajęć z licznych zajęć psychologicznych. Działanie to jest w zgodzie z frazą „Noscere Te Ipsum”, a więc poznaj samego siebie. Ważne myśli wypisanej w światyni delfickiej, skąd zaczęła się wiedza o filozofii, którą znamy dziś.
Zajęcia z psychologii i mózgu to przede wszystkim psychologia poznawcza – dziedzina ta bada procesy myślenia, zapamiętywania i rozwiązywania problemów. Na naszych zajęciach można znaleźć poszczególne elementy wiedzy o mózgu, przekazując najważniejsze elementy z tego zakresu młodzieży. Uczenie się o tym w liceum pozwala młodzieży zrozumieć, jak funkcjonuje ich umysł i jak skuteczniej uczyć się i radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.
Z drugiej strony znajdzie się tu dużo psychologii społecznej – tłumaczącej, w jaki sposób człowiek funkcjonuje w kontekście innych. Ta gałąź psychologii bada wpływ innych ludzi na nasze myśli, uczucia i zachowania. Uczenie się o psychologii społecznej pomaga młodzieży zrozumieć dynamikę grupową, wpływ społeczny oraz rozwija umiejętność empatii i zrozumienia innych perspektyw. Na czele z badania eksperymentalnymi. Uczymy etycznego znaczenia znanego badania nad efektem Lucyfera, a także społecznych implikacji projektów Solomona Ascha.
Na zajęciach zobaczysz, że istnieje wiele różnych dziedzin psychologii badających dynamikę relacji między ludźmi. Przede wszystkim jesteśmy istotami społecznymi, które funkcjonują cały czas z innymi ludźmi. Satysfakcjonujące relacje z innymi dzieją się wtedy, gdy świadomie podchodzimy do drugiego człowieka. Uczenie się o psychologii relacji interpersonalnych może wspierać młodzież w rozwoju umiejętności komunikacyjnych i radzenia sobie z konfliktami.
Na zajęciach wykorzystujemy różne teorie pamięciowe – z podziałem na pamięć krótkotrwałą i długotrwałą. Uczenie się o tej teorii pomaga zrozumieć, jak funkcjonuje pamięć i jak efektywnie zapamiętywać informacje.
Teoria uczenia się poprzez wzmocnienie - propagowana przez B.F. Skinnera – nasi uczniowie w teorii i praktyce mogą poznać teorię wzmocnień. Do wykorzystania przy wszystkich czworonożnych podopiecznych, których można nauczyć fantastycznych sztuczek! Teoria ta zakłada, że zachowania, które są wzmocnione nagrodami, mają większe szanse na powtarzanie się w przyszłości. Zrozumienie tej teorii pomaga w tworzeniu skutecznych strategii uczenia się i wzmacnianiu pozytywnych zachowań, ale także jest przydatne w życiu praktycznym.
Warto podkreślić, że nauka psychologii w liceum ma nie tylko znaczenie dla akademickiego rozwoju, ale także wpływa na życie codzienne i potencjalne kierunki kariery uczniów. Zrozumienie psychologicznych mechanizmów zachowania i myślenia ludzi może być użyteczne w wielu dziedzinach życia, takich jak zarządzanie, mediacje, doradztwo czy pracy z dziećmi i młodzieżą.
Uczenie się psychologii już w liceum ma niezwykłą wartość, ponieważ umożliwia zrozumienie samego siebie i innych, wspiera rozwój umiejętności interpersonalnych oraz poznawczych, a także przede wszystkim umożliwia poznanie samego siebie. Wiemy z doświadczeń naszych maturzystów, że pierwsze lata psychologii na uczelni wyższej stają się dla nich łatwiejsze – właśnie ze względu na to, czego nauczyli się w Mental Arts.
Wprowadzenie psychologii do programu nauczania liceum ma nie tylko znaczenie dla oswajania z tokiem uczelni wyższej, ale również pozytywnie wpływa na życie codzienne i potencjalne ścieżki kariery. Jest to świetna dokładka dla każdej głównej specjalizacji, z którą w przyszłości można zyskać więcej na rynku pracy. Przy okazji budując swoje własne świadome życie.