Socjologia to nauka zajmująca się badaniem społeczeństwa i jego zjawisk. W ofercie zajęciowej znajdziesz wiele socjologicznych/interkulturowych warsztatów, które łączą się z naszym podejściem; w centrum ma przede wszystkim człowieka. Jak pokazuje praktyka pedagogiczna – teorie socjologiczne mogą zainteresować i wzbudzić ciekawość u uczniów. Połączymy to z prostymi ćwiczeniami do wykorzystania w ramach zajęć własnych.
Pierwszym powodem, dla którego warto uczyć socjologii w szkole, jest zrozumienie społeczeństwa, w którym żyjemy. Pozwala to młodym ludziom spojrzeć na świat z innej perspektywy i lepiej zrozumieć struktury i mechanizmy społeczne. Socjologia pomaga rozwijać umiejętności analitycznego myślenia i krytycznego podejścia do rzeczywistości.
Idąc dalej – możemy budować w uczniach przekonanie, że są w stanie projektować odpowiednie badania socjologiczne, a my – zapoznajemy ich z metodami naukowymi. Uczymy o różnicach między obiektywnych spojrzeniem oraz subiektywnym spojrzeniem, zwracając uwagę na wartość tego pierwszego.
Kolejną zaletą jest rozwijanie empatii i zrozumienia dla innych. Biorąc pod uwagę całość przedmiotów psychologicznych – jesteśmy w stanie sprytnie łączyć to z innymi naukami społecznymi. Dzięki socjologii uczniowie poznają różnorodność kulturową, społeczną i ekonomiczną, co prowadzi do bardziej otwartego i tolerancyjnego podejścia do ludzi o odmiennych doświadczeniach życiowych. Wywodzących się z zupełnie innych obszarów klasowych i społecznych. Wychodzimy z typowego spojrzenia indywidualnego, a chcemy go uogólnić szerzej i nauczyć krytycznego spojrzenia na rzeczywistość.
Czego można nauczyć się z zakresu socjologicznego, aby wykorzystać to w liceum?
Przede wszystkim znajdujemy teorię konfliktu - zgłębianie tej teorii pozwala na zrozumienie, jak nierówności społeczne, konflikty i rywalizacja o zasoby wpływają na funkcjonowanie społeczeństwa. Zachęca to uczniów do dyskutowania o sprawach codziennych, rozumiejąc system medialny, a także system polityczny, w którym uczniowie się obracają. Podział klasowy, który cały czas w Polsce zyskuje na sile, to także obszar badawczy socjologów. Uczniowie wejdą w dorosłe życie jako bardzo świadome jednostki. Bardzo często w ramach zajęć będą pisać eseje, a także prace zaliczeniowe, by przede wszystkim przedstawiać swój punkt widzenia.
Jednocześnie pojawia się teoria skupiająca na znaczeniu symboli i interakcjach między jednostkami w społeczeństwie. Poprzez omówienie myśli George'a Herberta Meada uczniowie odkryją, jak komunikacja i wzajemne rozumienie wpływają na formowanie tożsamości jednostki. Jedną z ważnych teorii, którą omawiamy w trakcie zajęć, jest Dezintegracja Rozwojowa, autorstwa Kazimierza Dąbrowskiego. W czasie półtorej godziny zajęć oswajamy to, co zmienia się w ciele i psychice w trakcie okresu adolescencji. Te wszystkie teorie pozwalają uczniom lepiej rozumieć siebie w trakcie ciągłych zmian rozwojowych i tożsamościowych.
Często pojawia się w trakcie zajęć teoria społeczeństwa ryzyka, która przypisywana jest Ulrichowi Beckowi. Uczy nas ona, jak nowoczesność i postęp technologiczny wiążą się z nowymi zagrożeniami i wyzwaniami społecznymi. Dzieci licealne dowiedzą się, jakie implikacje mają wybory społeczne i polityczne na rzeczywistość globalną.
Ćwiczenia do wykonania poza zajęciami – co proponujemy?
Wywiad etnograficzny - Poproś uczniów, aby przeprowadzili wywiad z osobą spoza ich najbliższego otoczenia (np. starszym sąsiadem, pracownikiem lokalnego sklepu), aby lepiej zrozumieć perspektywę innej osoby na temat różnych aspektów życia.
Analiza mediów społecznościowych - prosimy uczniów, aby przeanalizowali różne profile na mediach społecznościowych i zidentyfikowali, jakie wartości, przekonania i style życia są promowane na wybranych profilach. W ten sposób możemy zobaczyć, w jaki sposób symbolika jest też kreowana w obszarach nowych technologii.
Obserwacja miejsca publicznego - prosimy uczniów, aby obserwowali zachowania i interakcje w miejscu publicznym (np. parku, centrum handlowym) i zanotowali swoje spostrzeżenia na temat norm społecznych i wzorców zachowań.
Nauka socjologii w szkole ma wiele korzyści, które przyczyniają się do lepszego zrozumienia współczesnego społeczeństwa. Poznanie najciekawszych teorii socjologicznych może zaowocować rozwinięciem umiejętności myślenia krytycznego i empatii, a także zainteresować uczniów badaniem świata wokół nich. Ćwiczenia praktyczne zachęcają do spostrzegawczości i analizy, umożliwiając tym samym zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.